הגישה החינוכית

בעידן בו אנו חיים על ילדינו "לפתח סקרנות, דמיון, חוסן נפשי ומשמעת עצמית; לכבד ולהעריך רעיונות, ערכים ונקודות מבט של ה'אחר';
לטפח יכולות התמודדות עם כישלון ודחייה, והתגברות על אתגרים" 

מתוך מסמך 'Education 2030' של ארגון ה-OECD.

 

אנו מאמינים בלמידה כדרך חיים, מתוך הלב ובהשראת היער. 

למידה מתרחשת בכל מקום, בכל עת, ובכל מימד, לאורך שנות חייו של האדם. מטרת בית היער היא לממש את מקסימום פוטנציאל הלמידה שהמציאות מזמנת למחנכים ולילדים במהלך יום הלימודים וכך לייצר יום יום משמעותי עבור הילדים. למידה בבית היער מעוצבת כהתנסות בחיים עצמם המזמנים דילמות, קשיים ואתגרים וכך בית היער "מנצל" את כל אלה כהזדמנויות ללמידה, לגדילה ולצמיחה. לשם כך הילדים נדרשים לגמישות מחשבתית, ליצירתיות וליזמות. הלמידה של הילד את עצמו מתהווה מתוך מרחב היחסים שלו עם סביבתו האנושית והטבעית. כל מפגש עם הסובב מזמין אותו להביא את הפוטנציאל שלו לידי מימוש. 

תחומי הדעת והיער נפגשים במרחב שלם, הוא מרחב החיים. הם מכילים את הכישורים והמיומנויות שאנו מבקשים להעניק לילדים. בכתות א'-ג' תחומי הדעת המרכזיים הם: הקבוצה ואני, שפה, חשבון, מיומנויות יער ומלאכות. מטבע הדברים, בחוויה לימודית בלתי אמצעית ורב תחומית הלמידה כוללת נושאים נוספים השזורים זה בזה, כגון: מדעים, גיאוגרפיה, מורשת, היסטוריה, תאטרון, מוזיקה ועוד. לצד התכנית המובנית, המחנכים מכוונים לאתר הזדמנויות ללמידה הנמצאות במשחק בוקר, בשיחה, בזמן חופשי, בטיול, בהתבוננות בטבע, בהתמודדות עם אתגר, בריב עם חבר, בעבודה משותפת, בטיפוס על עץ, במשחקי דמיון של בניה ויצירה ועוד. חשוב לציין שתכנית הלימודים ופיתוחה מעוצבים תוך כדי "הליכה בדרך", בניסוי וטעיה ובניסיון לחבר בין המעשה החינוכי ובין התיאוריה.

במפגש עם מרחב היער אנו מחד כמו "אורחים בסלון" – מבקשים לפתח יחס של יראה, כבוד וענווה בהיותנו חלק מעולם שלם ומופלא של חי וצומח ודומם. ובו בזמן, אנו חיים בו והוא ביתנו. זוהי מערכת יחסים מלאת השראה ופליאה של חיבור, שייכות, וזיקת גומלין.  אנו מתנהלים ביער בעמדה של התבוננות והקשבה ובעיקר העמקת תשומת הלב לכל הסובב אותנו, הטבעי והאנושי גם יחד. מתוך כך אנו מתבוננים בעצמנו ובונים את זהותנו דרך למידה והתפתחות. בבית היער אנו יוצאים החוצה כדי להיכנס פנימה.